برای آن‌هایی که در عید درس می‌خوانند!

سریع آمد... سریع‌تر از آن‌چه که فکرش را می‌کردیم! ماه‌ها یکی پس از دیگری از پی هم گذشتند و رسیدیم به اسفندماه، آخرین ماه سال. ماهی پر از نو شدن...

برای آن‌هایی که در عید درس می‌خوانند!
سریع آمد... سریع‌تر از آن‌چه که فکرش را می‌کردیم! ماه‌ها یکی پس از دیگری از پی هم گذشتند و رسیدیم به اسفندماه، آخرین ماه سال. ماهی پر از نو شدن و نو کردن، پر از حس تازه، پر از شور و اشتیاق.
بی‌شک همه‌ی دانش‌آموزان بعد از گذراندن 6 ماه کوشش برای درس خواندن، دوست دارند در تعطیلات عید، به دور از درس باشند و به استراحت بپردازند. ولی این حالت ممکن است باعث افت تحصیلی شدیدی برای آن‌ها شود و بسیاری از نکاتی را که حین تحصیل یاد گرفتند، فراموش کنند. در این بین داوطلبان کنکور ترجیح می‌دهند که بیش‌تر وقت‌شان را صرف مطالعه‌ی دروس و آمادگی برای آزمون سراسری پیش رو کنند. البته بعضی از دانش‌آموزان در این دوران، شیوه‌ها و برنامه‌هایی را پیش می‌گیرند که ممکن است تاثیر منفی برروی آنان داشته باشد. پس در تعطیلات عید، نیاز به ایجاد یک برنامه‌ی مناسب است که دانش‌آموزان بدانند که چگونه می‌توانند در نهایت آرامش و بدون استرس و فشار روحی و جسمی، به درس‌های‌شان رسیدگی کرده و به استراحت و تفریح نیز بپردازند.
برخی داوطلبان کنکور تصور می‌کنند که اسفند ماه باید استراحت کنند تا بتوانند درتعطیلات نوروز با تمام قوا درس بخوانند! در واقع این دسته از دانش‌آموزان، یک ماه را فدای 14 روز می‌کنند و تصور می‌کنند که این 14 روز تمام نقاط ضعف‌شان را پوشش می‌دهد. از سوی دیگر کسانی هستند که تصمیم دارند تا قبل از عید حتما یک دور کتاب‌های‌شان را بخوانند و ناخودآگاه به این موضوع توجه نخواهندکرد که آیا همه‌ی مباحث را آموخته‌اند یا خیر، و آیا روی نکاتی که سخت‌تر و احتیاج به دقت و زمان بیش‌تری دارد تمرکز داشته‌اند یا خیر! در مقابل، دانش‌آموزی که یک مطلب را شاید 10 بارخوانده باشد، آرامش خاطر دارد که آن مطلب را کلا یادگرفته است. البته دانستن این نکته مهم است که در مطالعه نباید وسواس به خرج داد و باید با مدیریت زمان و برنامه‌ریزی پیش رفت. پس برنامه‌ریزی، زود تمام‌کردن درس‌ها نیست، بلکه به‌موقع و صحیح انجام دادن کار است. حال ببینیم چطور می‌توان یک برنامه‌ی خوب برای ایام شیرین عید تعیین کرد.
برای هرروز خود یک برنامه منظم و واقع گرایانه داشته باشید و سعی کنید که این برنامه‌ها با توانایی‌های شما منطبق باشد و حتما خود را ملزم به اجرای آن کنید؛ چرا که داشتن برنامه موجب می‌شود تا شما نسبت به عملکرد خود یک دید کلی داشته باشید و زمان خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید.
در ایام عید:


• بهتر است برای همه‌ی دروس وقت گذاشت و هیچ درسی را به حال خود رها نکرد؛ چون شما با مطالعه و پاسخ‌گویی به سوال‌های همه‌ی دروس به موفقیت کامل دست می‌یابید.


• درس‌هایی را که به‌طور کامل خوانده، خلاصه‌نویسی کرده، خوب فهمیده‌اید، تست‌هایش را زده‌اید و به آن درس احساس خوبی دارید، نقطه‌ی قوت شما هستند و باید در این دوران به مرور آن‌ها بپردازید تا تثبیت شوند. در مقابل سعی کنید درس‌هایی که نسبت به آن‌ها احساس خوبی ندارید، به طور کامل بخوانید، خلاصه‌نویسی کنید، تست‌هایش را بزنید تا آن درس‌ها نیز نقطه‌ی قوت شما شوند.


• اگر مبحثی را اصلا یاد نمی‌گیرید و یا فراموش می‌کنید، بهترین کار این است روش مطالعه‌تان را عوض کنید و یا از دوستان قوی‌تر خود بخواهید که باهم روی این مباحث کار و رفع اشکال کنید؛ زیرا برای اینکه در آزمون‌ها موفق باشید باید به مباحثی که می‌خوانید کاملا مسلط باشید.


• ممکن است در دید و بازدیدهای عید، به فامیل و دوست و آشنایانی که پشت کنکوری هستند، برخورد کنید، مواظب باشید برخورد و صحبت‌های آن‌ها، شما را تحت تاثیر قرار ندهد.


• یکی ازمهم‌ترین آفت‌های عید تماشای بدون برنامه تلویزیون است. پس سعی کنید به هیچ وجه تلویزیون را بدون هدف روشن نکنید و بعد از اتمام برنامه مورد نظر خود به سرعت تلویزیون را خاموش کنید.






سخن آخر


یادتان باشد که این دوره فقط دو هفته است و نباید انتظار داشته باشید که تمام کارها و مطالعات عقب افتاده را بتوانید در این دوره، انجام دهید. عید می‌تواند یک فرجه‌ی طلایی برای پیشی گرفتن از رقیبان‌تان باشد و می‌توانید با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مناسب به بهترین شکل از این ایام استفاده کنید.


گردآورنده: نرگس صفاری

گروه آموزشی 120




این مطلب را به اشتراک بگذارید

موضوعات مرتبط

بیشتر بخوانید

نظر خود را به ما بگویید

@
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.