شب امتحان چگونه درس بخوانیم؟

روش های درس خوندن شب امتحانی ، همه جای دنیا کاربرد دارن. خیلی ها ادعا می کنن که نمرات خوبشون را فقط و فقط با مطالعه شب امتحان بدست میارن....

شب امتحان چگونه درس بخوانیم؟







روش های درس خوندن شب امتحانی ، همه جای دنیا کاربرد دارن. خیلی ها ادعا می کنن که نمرات خوبشون را فقط و فقط با مطالعه شب امتحان بدست میارن. البته گاهی اوقات هم زیادی غلو میکنن. ولی بعضی مواقع هم چاره ای نیست، امتحانات پشت سر هم و حجم کارها باعث میشه که خوندن بعضی از درس ها به شب امتحان بکشه.

بعضی وقت ها هم چشم باز می کنی و میبینی که فقط یه روز وقت داری برای امتحان مطالعه کنی، چون قبلا به هر دلیلی نتونستی این کار رو انجام بدی و زودتر برای امتحان آماده بشی. با برنامه ریزی درست، همون یه روز رو هم میتونی خوب مطالعه کنی و در امتحان موفق بشی، هر چند بهتره که از قبل برای امتحان آماده بشی اما اگه نشد، یه روز قبل از امتحان رو میشه برای خوندن برنامه ریزی کرد. راه های تضمین شده ای وجود دارن که یاد میدن تنها با یه روز مطالعه میشه در امتحان موفق شد.






روش یک از سه روش






پیدا کردن محیط درست مطالعه

پیدا کردن یه جای جدید برای مطالعه








۱- پیدا کردن یه جای جدید برای مطالعه

این جا باید خالی از مزاحمت باشه، دور از اتاق خواب و دوستان. رفتن به یه جای جدید باعث میشه خیلی خوب تمرکز کنی.

*جایی رو پیدا کن که مطمئن باشی برای یه مدتی از جات تکون نخوری، یه اتاق آروم، کتابخونه، کافی شاپ و….







۲- آماده کردن وسایل ضروری

حتما قبل از شروع به مطالعه، همه ی وسایل ضروری رو که باید با خودت ببری یه لیست ازشون تهیه کن. این وسایل شامل، دفتر یادداشت، کتاب، کامپیوتر، مداد، خودکار، برگه ، هایلایتر و….

*یادت نره چیزهای مزاحم رو همراه خودت نبری








۳-تلفنت رو خاموش کن

مگر این که موبایلت رو برای مطالعه لازم داشته باشی، در غیر این صورت خاموشش کن و در کیفت قرار بده. این کار باعث میشه که بدون توقف برای مدت زمان طولانی تمرکز کنی و شانس پرت شدن حواست رو پایین بیاری.








۴-کسی که میخوای باهاش مطالعه کنی رو انتخاب کن

با این وقت کم، بهتره که خودت تنهایی مطالعه کنی. هر چند بعضی وقت ها بهتره که با یه گروه کوچک مطالعه کنید و در مورد عناوین با هم بحث کنید. اگه در نهایت تصمیم گرفتی که با گروه مطالعه کنی، دقت کن، هم کلاسی هایی رو انتخاب کنی که با هوشن و میتونن کمکت کنن.

*در مورد مطالعه با دوستان مراقب باش. خیلی واضحه که اگه با دوستان مطالعه کنی، حواست پرت خواهد شد. دقت کن این گروه مطالعه از دوستان صمیمیت نباشن بلکه هم کلاسی ساده باشن.








روش دو از سه روش






*کشف روش های مطالعه ی تاثیرگزار

دوره کردن نوت ها








۱- دوره کردن نوت ها

اگه خودت در کلاس نوت برداری نکردی، دقت کن از یادداشت های کسی که بهش اعتماد داری یه کپی بگیری. دوباره خوندن نوت ها خیلی مهمه، اما کافی نیست. حتما چند بار بخونش و قسمت های مهم رو هایلایت کن.

*حتما یه خلاصه از نوت هایی که میخونی تهیه کن. اون ها رو به زبان خودت بنویس که یاد گیری به این روش خیلی موثرتره. این خلاصه ها راهنمای مطالعه ی خیلی خوبی هستن.

*نوت ها رو به صورت در هم بر هم بخون و سعی کن بفهمی که آیا واست قابل هضمه یا نه، زمانی که نوت ها رو به صورت نامنظم خوندی و فهمیدیشو این نشون میده که مطلب مورد نظر رو درک کردی.






۲-با صدای بلند بخون

مطمئن باش در یه جایی باشی که وقتی داری اطلاات رو حفظ میکنی اونا رو با صدای بلند تکرار کنی. یادگیری زمانی که جملات با صدای بلند تلفظ بشن، برای مغز خیلی ساده و راحت خواهد بود.

*سعی کن موضوع و یا درس رو به یه دانش آموز توضیح بدی چون این کار باعث میشه که درس رو بهتر یاد بگیری. همچنین این کار رو میتونی در گروه با دانش آموزان انجام بدین.







۳-از راه های ساده برای حفظ کردن استفاده کن

اگه داری در دقایق آخر موضوعی رو برای امتحان حفظ میکنی، بهتره از تکنیک های حفظ کردن بهره بگیری.

*چندین بار نوشتن یه مطلب یه راه خوب برای حفظ کردنه. سعی کن مطالب مهم رو حداقل سه بار بنویسی.

*از علائم و اختصارات برای حفظ کردن استفاده کن، مثلا اگه حفظ کردن یه جمله که خیلیم واست مهمه سخته، میتونی حروف اول کلمات اون جمله رو کنار هم بچینی و یه چیز معنی دار بسازی به طوری که با خوندن حرف از اون کلمات یاد یه کلمه تو جمله ی اصلی بیفتی و به این ترتیب بتونی جمله رو کامل بگی.







فلش کارت درست کن و ازشون استفاده کن









۴- فلش کارت درست کن

کلمات و عبارات و تعریف اون ها رو رو فلش کارت بنویس. این کار باعث میشه که بتونی خودت رو در طول روز امتحان کنی. این فلش کارت ها، مخصوصا در روز امتحان خیلی مهمن و میتونی زمانی که در اتوبوسی و داری برای امتحان مدرسه میری ازش استفاده کنی.






تکنیک مطالعه را با موضوع مطالعه تنظیم کنید








۵- کتابت رو به بهترین نحو ممکن استفاده کن

ساده خوندن کتاب و فقط ورق زدن اون کمک چندانی بهت نخواهد کرد، مخصوصا اگه فقط یه روز وقت واسه مطالعه داری. حتما به خلاصه ی بخش ها و کلمات پر رنگ شده دقت کافی بکن، قسمت های معرفی هم که مهم ترین بخش هر درس رو تشکیل میدن.

*در بخش آخر هر کتاب یه سری سوالات و مسائل میاد که معمولا برای محک زدن فهم دانش آموز از درس هستش، حتما سعی کن به این سوالات برای بهتر یادگیری پاسخ بدی. این جوری برایت مشخص میشه که کجاها رو اشکال داری و رو کدوم قسمت ها باید بیشتر کار کنی.









برای خود یک راهنمای مطالعه درست کنید







۶-یه راهنمای مطالعه درست کن

راهنمای مطالعه یه روش موثر برای وادار کردن خودت برای مطالعه ی تمام بخش ضروری کتاب هستش. این کار همچنین باعث میشه که همیشه تاریخ امتحان ذر ذهنت باشه تا زودتر واسش آماده بشی. لیست همه ی بخش هایی که باید برای امتحان آماده کنی، مثل کلسد واژه ها، تاریخ ها و مفاهیم رو آماده کن.

*دوستت یا هم کلاسیت ممکنه این راهنمای مطالعه رو آماده کرده باشه، پس میتونی ازش بخوای که اونو بهت قرض بده تا اگه وقت کافی نداری چارچوبشو از روش کپی کنی و موارد لازم خودت رو واردش کنی.









برای همه نوع امتحانات عالی مطالعه کن حتی اونایی که زیاد مهم نیستن








۷-مطالعه برای امتحان

حتی با کمبود وقتی که داری، باید اونطور که نیازه بای امتحان آماده بشی. برای این کار به کتاب و نوت هایی که از کلاس برداشتی باید تکیه کنی، اگه راجع به امتحان مطمئن نیستی و نوت هایی که میخونی واست گیج کننده ست حتما به یکی از هم کلاسی هات زنگ بزن و مطمئن شو که داری جزوات و کتاب های درستی رو میخونی.

*برای امتحانات چند گزینه ای، معلمان معمولا روی جزئیات کوچک تمرکز میکن، مثل لغات و تعریفات. سوالاتی ممکنه درباره ی ترتیب و مراحل انجام چیزی پرسیده بشه. سوالاتی که تشابهات و اختلافات دو؛چیز رو میپرسه. درسته در مدت زمان کمی که داری نمیتونی رو همه ی جزئیات به طور صد در صد تمرکز کنی، اما سعی کن تمرکزت رو بیشتر روی نکات مهم که قبلا معلم تو کلاس روش تاکید میکرده بزاری.

*برای سوال و جواب کوتاه، باید برای جواب دادن به سوالات فهم درستی از مطلب داشته باشی. برای این گونه سوالات قبل از امتحان برای خودت سوالاتی آماده کن که وابسته به سطح فهمت از درس باشه و سپس سعی کن جوابش بدی. با این کار بیشتر برای این گونه سوالات آمادگی خواهی داشت.











روش سه از سه روش






*طراحی یه برنامه

دانستن مطالب دقیق برای امتحان






۱-دانستن مطالب دقیق برای امتحان

حتما دقت کن که همه چیز درباره ی امتحان واست واضح باشه. تاریخ، تئوری های علمی، معادلات و خلاصه همه ی مفاهیم مربوط به درس، درباره ی هر چیزی که شک داری بپرس، حالا از هم کلاسی هات یا معلمت و هر چیز رو راجع به امتحان برای خودت واضح کن. این کارها برای موفقیتت ضروری ان، یادت نره که زمان زیادی نداری و باید ازش استفاده کنی.









جدول زمان بندی تهیه کن








۲-جدول زمان بندی درست کن

ساعت ها رو تقسیم کن و برای هر ساعت کار مشخصی قرار بده، این جوری واست مشخص میشه که رو چیا باید تمرکز کنی. حتما اطمینان حاصل کن که برنامه ت طوری باشه که سر شب به موقع بخوابی و سر حال به امتحان بری.









۳-یه لیست از تمام چیزهایی که لازمه بدونی تهیه کن

همه ی جزواتی که معلم بهت داده رو مرور کن. مشخص کن که چه بخش هایی در امتحان خواهند اومد و سعی کن رو اون بخش ها تمرکز کنی.









بین زمان های مطالعه تون استراحت کنید.











۴-حتما بین مطالعه استراحت کن

حتما در برنامه ت بین ساعات مطالعه وقفه هایی هم برای استراحت قرار بده. به ازای هر چهل و پنج دقیقه کار، پنج دقیقه به خودت استراحت بده. در زمان استراحت میتونی چیزی بخوری، ایمیلاتو چک کنی، به تلفنات جواب بدی و…

*یه راه برای مطالعه استفاده از متد ۱۰/۵۰ هستش، یعنی پنجاه دقیقه بدون وقفه مطالعه کن و ده دقیقه استراحت کن. هر زمانی از این پنجاه دقیقه حواست پرت شد، دوباره پنجاه دقیقه رو از سر شروع کن، و زمانی که واقعا پنجاه دقیقه مطالعه کردی، ده دقیقه استراحت کن. این کار باعث میشه بخاطر استراحتم که شده خوب مطالعه کنی.






به درک مطلب هم توجه داشته باشید.








۵-فهم مطالب

یه لیست از مطالب خیلی مهم که حتما تو امتحان میاد رو آماده کن و دقت کن که خوب فهمیده باشیشون. اگه مطالعه ی لحظه آخری هستی، باید دقت کنی به مطالب مهمی که امکان اومدنشون تو امتحان زیاده، بیشتر دقت کنی. حالا اگه امتحان راجع به جزئیات هم باشه، با یادگیری خوب کلیات، قادر خواهی بود به سوالات با جزئیات بیشتر هم پاسخ بدی.

*حتما سعی کن بین معنا و مفاهیم همه ی جملات ارتباط برقرار کنی و خوب یاد بگیری، ارتباط دادن مفاهیم به هم باعث فهم بهتر میشه.









خلاصه هات رو حفظ کن







۶-خلاصه هاتو مرور کن

معمولا، معلمان در شروع سال یا ترم، عناوینی که قراره تو امتحان بیاد رو برای دانش آموزان مشخص میکنن. حتما این ها رو مطالعه ک و دقت کن که بری امتحان بخونیشون.

*این عناوین همچنین راهنمای مطالعه هم به حساب میرن. این یه چیز خوبه اگه معلمت این راهنما و براتون مهیا کرده باشه، چون برای امتهان خیلی میتونه کمک کننده باشه.این راهنما، یه طرح کلی از امتحان رو واست فراهم میکنه که سپس از روی این میتونی برنامه ریزی کنی و ببینی که چطور باید واسه امتحان آماده بشی.


این مطلب را به اشتراک بگذارید

موضوعات مرتبط

بیشتر بخوانید

نظر خود را به ما بگویید

@
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.