مطالعه و برنامه ریزی درسی

برای مطالعه و برنامه ریزی به نکات زیر توجه کنید: 1_ ابتدا خود را مقید به اجرای برنامه درسی روزانه و هفتگی و ماهانه کنید. 2_ دروس خود را به...

مطالعه و برنامه ریزی درسی







برای مطالعه و برنامه ریزی به نکات زیر توجه کنید:



1_ ابتدا خود را مقید به اجرای برنامه درسی روزانه و هفتگی و ماهانه کنید.




2_ دروس خود را به دو دسته تقسیم نمائید:

* دروس پایه) درسهای سالهای قبل) * دروس پیش دانشگاهی و مدرسه ای.



3_ هنگامی که خسته و یا تمرکز ندارید مطالعه نکنید. ابتدا به استراحت و رفع موارد عدم تمرکز بپردازید.



4_ به میزان کافی استراحت کنید (نه خيلي زیاد که وقت را از دست دهید و نه آنقدر کم که یادگیری شما کاهش یابد)



5_ تنوع موضوعات مورد مطالعه را با عنایت به« اصل یادگیری تدریجی» مد نظر داشته باشید. مثلاٌ به جای 10 ساعت مطالعه درس فیزیک در یک روز ، آنرا به 5 روز و روزی 2 ساعت در کنار سایر موضوعات مطالعه نمائید.



6_ سعی کنید یادداشت برداری و خلاصه نویسی از دروسی که می خوانید را فراموش نکنید. اگر چه سرعت مطالعه شما کم مي شود ولی کیفیت یادگیری شما افزایش می یابد.



7_ برای هر درس با طرح سؤالات ( توجه به سؤالات هفت گانه گانیه) هدف خود را از مطالعه آن موضوع مشخص کنید و سپس به یافتن پاسخ سؤالات بپردازید.(سعی کنید در هر پاراگراف یا قسمت خود را جای طراح سؤال گذاشته و سؤالات مهم را یادداشت کنید)



8_ مرور درسها را به صورت منظم انجام دهید. مثلاٌ قبل از خواندن درس جدید ابتدا درسهای قبل را خیلی سریع تکرار نمائید و این کار را تا زمانی که مطالب به حافظه بلند مدت شما سپرده شود ادامه دهید.



9ـ پس از اینکه هر درس را کاملاٌ فهمیدید می توانید تست آن درس را بزنید. با عنایت به اینکه تست درسهای حفظی را حد اقل 2 روز بعد بزنید ؛
مثال : خواندن و درک درس 2 ---- تست درس 1

و تست درسهای فهمیدنی (مثل ریاضی) را پس از فهمیدن و حل تمرینات مي توانيد همانروز بزنید.(مثال : خواندن درس 1 --- تست درس 1 )



10ـ بهترین زمان مطالعه وقتی است که هر فرد در آن وقت بهتر یاد می گیرد . البته توصیه می شود در زمانهای ثابت موضوعات خاصی را مطالعه نمائید.



11_ سعی کنید با یکی از آزمونهای رایج (سنجش، قلم چی و ... ) هماهنگ باشید و حتی المقدور با دفتر برنامه ریزی آن مؤسسه پیش بروید تا مطالعات شما منظم گردد.



12ـ ورزش صبحگاهی و حتی المقدور یکبار شنا در هفته را در برنامه خود قرار دهید.



13_ سعی کنید برای احساس آرامش هر چه بیشتر و راحتی جسم خود حتی المقدور یک شب در میان استحمام کنید . البته فراموش نکنید ابتدا بدن خود را با آب گرم و در نهایت با آب کمی خنک بشوئید.( مراقب باشید آب خیلی سرد باعث سرما خوردگی شما نشود.)


این مطلب را به اشتراک بگذارید

موضوعات مرتبط

بیشتر بخوانید

نظر خود را به ما بگویید

@
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.