آغاز فرآیند پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از 20 اسفند ماه

آغاز فرآیند پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از 20 اسفند ماه

فرآیند پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از ۲۰ اسفندماه ۹۸ از طریق سازمان سنجش آموزش کشور آغاز می‌شود و به مدت هفت ماه ادامه دارد.

دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته برای پذیرش دانشجو بدون آزمون و فقط براساس سوابق تحصیلی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برای مهرماه سال ۱۳۹۹ در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور منتشر شد.
تاکنون ۱۱ هزار و ۷۱۴ کد رشته محل اختصاص یافت که این رقم افزایش می یابد، در پذیرش بدون آزمون سال ۹۹ هیچ کاهشی در کد رشته محل ها و ظرفیت ها نسبت به سال ۹۸ اعمال نمی شود.
همه داوطلبان متقاضی ثبت نام و انتخاب رشته برای شرکت در پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی و یا دیپلم) آزمون سراسری مهرماه سال ۱۳۹۹ می‌توانند دفترچه راهنمای ثبت نام و جدول کد رشته محل‌های مربوط را در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور مشاهده کنند.
داوطلبان و متقاضیان می‌توانند بر اساس ضوابط و شرایط مندرج در دفترچه راهنما در روزهای اعلام شده به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش مراجعه و نسبت به ثبت نام و تکمیل فرم انتخاب رشته (حداکثر ۱۰۰ کد رشته) به روش اینترنتی، اقدام کنند.
دریافت دیپلم نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹، دارا بودن مدرک پیش دانشگاهی یا اخذ مدرک پیش دانشگاهی حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹ و یا دارا بودن دیپلم نظام قدیم و یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و کاردانی پیوسته آموزشکده های فنی و حرفه ای برای تمام داوطلبان الزامی است.
داوطلبان مجاز هستند بدون توجه به نوع مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی از همه گروه‌های تحصیلی و رشته‌های مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (گروه های تحصیلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی) نسبت به انتخاب کدرشته‌های مورد علاقه خود در یک فرم انتخاب رشته اقدام و آنها را بر اساس علاقه در اولویت‌های مورد نظر در تقاضانامه مذکور درج کنند. زیرا نحوه گزینش آنان با توجه به نوع مدرک دیپلم و همچنین رشته انتخابی بر اساس توضیحات مندرج در دفترچه راهنما انجام می شود.
براساس دفترچه پذیرش بدون آزمون سال ۹۹ دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، سهمیه های منطقه یک، منطقه ۲، منطقه سه، خانواده شهدا، ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت، ایثارگران پنج درصد ظرفیت و رزمندگان طبق قوانین و مقررات مندرج در این دفترچه اعمال می شود.
اگر داوطلبی در رشته محل‌های بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش شده و در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ شرکت کرده و قبول شوند، تنها می‌تواند در یک کد رشته محل به انتخاب خود، ثبت نام کرده و مشغول به تحصیل شود. به عبارت دیگر، هر داوطلب فقط مجاز به تحصیل در یک کد رشته محل خواهد بود و تحصیل همزمان در چند کد رشته محل ممنوع است.
پذیرفته شدگان دوره روزانه هر سال، اجازه پذیرش دوره روزانه سال بعد را ندارند.
با تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو، ۸۵ درصد رشته‌ها از طریق سوابق تحصیلی و ۱۵ درصد باقی‌مانده توسط آزمون سراسری، دانشجو می‌پذیرند.

منبع: خبرگزاری ایرنا