آغاز سنجش سلامت دانش‌آموزان کلاس اولی‌ از ۱۵ تیر

آغاز سنجش سلامت دانش‌آموزان کلاس اولی‌ از ۱۵ تیر

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به آغاز سنجش سلامت کلاس اولی‌ها از ۱۵ تیر ماه گفت: ثبت‌نام قطعی در مدارس مشروط به انجام سنجش سلامت است.


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره آغاز سنجش سلامت کلاس اولی‌ها اظهار کرد: کار سنجش سلامت دانش‌آموزان بدو ورود به پایه اول دبستان از 15 تیرماه آغاز می‌شود و تا آخر شهریور ماه ادامه خواهد داشت‌.

آغاز سنجش سلامت پیش دبستانی‌ها از اول مهر

وی افزود: دانش‌آموزان بدو ورود به کلاس اول دبستان در دو هزار و 300 پایگاه سنجش سلامت بررسی می‌شوند و از اول مهر نیز کار سنجش سلامت پیش دبستانی‌ها را آغاز خواهیم کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه طرح سنجش سلامت از سال 72 با پوشش 1.5 درصدی کار خود را آغاز کرد، گفت: سال گذشته پوشش دانش‌آموزان کلاس اولی به 98 درصد رسید همچنین در دو سال اخیر علاوه بر دانش‌آموزان بدو ورود به پایه اول دبستان، پیش دبستانی‌ها را هم به لحاظ سلامت مورد سنجش قرار می‌دهیم.

سنجش سلامت 99 درصد کلاس اولی‌ها و 60 درصد پیش دبستانی‌ها

حسینی ادامه داد: سال گذشته 50 درصد نوآموزان پیش دبستانی مورد بررسی قرار گرفتند که کار سنجش سلامت آنها همزمان با کلاس اولی‌ها بود اما امسال به دلیل شرایط کرونا ابتدا کلاس اولی‌ها و بعد پیش‌دبستانی‌ها را بررسی خواهند شد، هدفگذاری کرده‌ایم 99 درصد کلاس اولی‌ها و 60 درصد دانش‌آموزان پیش دبستانی مورد سنجش قرار بگیرند.

ثبت‌نام قطعی کلاس اولی‌ها به شرط سنجش سلامت

وی ادامه داد: والدین هنگامی که برای ثبت‌نام به مدارس مراجعه می‌کنند ثبت نام موقت از آنها انجام می‌شود تا سنجش سلامت دانش‌آموز انجام شود و پس از آن ثبت نام قطعی صورت خواهد گرفت هنگامی که والدین به مدارس مراجعه می‌کنند نوبت دهی پایگاه‌های سنجش سلامت آنها انجام می‌شود، خودشان هم می‌توانند به صورت الکترونیک نوبت بگیرند، 60 هزار مدرسه در دوره ابتدایی آماده ارائه نوبت الکترونیک سنجش هستند.

سنجش سلامت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

حسینی با اشاره به اینکه از 15 تیر ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار سنجش سلامت را آغاز می‌کنیم، متذکر شد: تمام پایگاه‌های سنجش ضدعفونی می‌شوند همچنین اتاق انتظار در پایگاه‌ها تعیین شده است تا خانواده‌ها هنگام مراجعه در این اتاق حضور داشته باشند که نوبت‌شان برسد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: در گذشته روزانه 42 نفر در پایگاه‌های سنجش سلامت بررسی می‌شدند که امسال این تعداد را به 20 نفر کاهش دادیم قبلا زمان سنجش 15 دقیقه بود و امسال به 30 دقیقه افزایش یافت. در پایگاه‌های سنجش وضعیت سلامت، قد و وزن، بینایی، دهان و دندان، شنوایی و آمادگی تحصیلی دانش‌آموزان بررسی می‌شود.

هزینه 40 هزار تومانی سنجش سلامت

وی درباره هزینه سنجش سلامت گفت: هزینه سنجش 40 هزار تومان است که برای هر استان نیم درصد سهمیه رایگان و 10 درصد سهمیه نیم بها در نظر گرفته‌ایم تا به افرادی که برای تأمین هزینه مشکل دارند اختصاص یابد همچنین 23 هزار دانش‌آموز عشایری به صورت رایگان بررسی می‌شوند و در استان‌های محروم هم با خانواده‌ها همراهی می‌کنیم تا دانش‌آموزی به دلیل مشکل مالی از طرح سنجش سلامت جا نماند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نمی‌توان طرح سنجش سلامت را تحت پوشش بیمه قرار داد، متذکر شد: باید این تلاش را انجام دهیم و تا به حال این اتفاق نیفتاده است.

حسینی گفت: دانش‌آموزان برای سنجش سلامت ابتدا به پایگاه‌های عمومی مراجعه می‌کنند همچنین 60 پایگاه تخصصی سنجش وجود دارد. پایگاه‌های تخصصی، دانش‌آموزانی را که در پایگاه اولیه مشکوک شناسایی شدند بررسی و نتیجه را اعلام می‌کنند که در ادامه خدمات مربوط به سلامت و جایدهی دانش آموزان در مدارس استثنایی یا عادی انجام می‌شود.