درخواست تجدید‌نظر در برگزاری حضوری امتحانات یک هفته پس از آغاز امتحانات!

درخواست تجدید‌نظر در برگزاری حضوری امتحانات یک هفته پس از آغاز امتحانات!

در حالی که امتحانات حضوری دانش‌آموزان شروع شده است، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران خواسته است در امتحانات حضوری تجدیدنظر شود!


در حالی که امتحانات حضوری دانش‌آموزان شروع شده است، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران خواسته است در امتحانات حضوری تجدیدنظر شود!به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ امتحانات حضوری دانش‌آموزان پایه نهم آغاز شده است و دانش‌آموزان پایه دوازدهم از 17 خرداد تا 16 تیر ماه در امتحانات نهایی شرکت خواهند کرد.

با توجه به اینکه دو استان در وضعیت قرمز کرونا و 6 استان هم در وضعیت هشدار قرار دارند، امتحانات حضوری پایه نهم و رفت‌وآمد دانش‌آموزان در مسیر خانه تا مدرسه و در این میان استفاده برخی دانش‌آموزان از وسایل حمل‌ونقل عمومی با دل‌نگرانی خانواده‌ها همراه شده است.

به‌گفته آنها در شرایطی که امتحانات هماهنگ پایه نهم لغو شده است و توسط مدارس برگزار می‌شود می‌توانستند امتحانات را به‌شیوه غیرحضوری هم برگزار کنند.

در چند گزارش اخیر به بررسی نگرانی خانواده‌ها از امتحانات حضوری پایه نهم پرداختیم و حتی پیشنهاد شد که می‌توان امتحانات را به‌صورت غیرحضوری برگزار کرد با این شرط که در بحث هدایت تحصیلی دانش‌‌آموزان علاوه بر نمرات پایه نهم، نمرات پایه‌های هفتم و هشتم نیز دخیل باشد و آموزش و پرورش می‌تواند نمرات ترم اول پایه نهم، نمرات آموزش‌های مجازی معلمان و مجموع نمرات پایه‌های هفتم و هشتم را ملاک هدایت تحصیلی قرار دهد.

امتحانات نهایی پایه دوازدهم نیز از امروز "شنبه 17 خرداد" آغاز شده است و تا 16 تیر ادامه دارد؛ در حالی که ضرورت برگزاری امتحانات نهایی به‌شیوه حضوری بیشتر از امتحانات پایه نهم احساس می‌شد اما اصرار آموزش و پرورش بر برگزاری امتحانات پایه نهم به‌شیوه حضوری از سوی برخی خانواده‌ها، محل پرسش است.

با این حال وزیر آموزش‌وپرورش بر این باور است که نمرات پایه نهم در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و از سوی دیگر پذیرش مدارس نمونه دولتی تأثیرگذار است و باید به‌شیوه حضوری برگزار می‌شد چرا که روایی و اعتبار آن بالاتر است.

از سوی دیگر در حالی که امتحانات حضوری دانش‌آموزان با مجوز ستاد ملی کرونا در حال برگزاری است، روز گذشته علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران، در واکنشی دیرهنگام خواستار لغو امتحانات حضوری پایه نهم از سوی وزارت آموزش و پرورش شد و گفت: با توجه به شیوع گسترده پاندمی کرونا به‌نظر می‌رسد موکول شدن امتحانات حضوری پایه نهم به زمان مناسب‌تری که بیماری تحت کنترل باشد راه‌حل مناسب و بی‌خطر‌تری برای پیشگیری از سرایت ویروس کووید19 باشد.

این واکنش دیرهنگام بود چرا که یک هفته‌ای می‌شود امتحانات حضوری پایه نهم آغاز شده است و حالا مشخص نیست آیا می‌توان از نیمه راه کار را متوقف کرد!

به گزارش تسنیم، به‌نظر می‌رسد در شرایطی که خیز مجدد بیماری کرونا و دل‌نگرانی‌ها خانواده‌ها بابت سلامت دانش‌آموزان در تصمیم‌گیری مسئولان برای تغییر در امتحانات حضوری کارساز نبود هم‌اکنون موضوع اصلی رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری امتحانات حضوری است و این انتظار وجود دارد که وزارت بهداشت در بُعد نظارت و اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی توسط مدارس و حوزه‌های امتحانی وارد شود.

نظارت بر ضدعفونی حوزه‌های امتحانات قبل و بعد از حضور دانش‌آموزان، غربالگری و شناسایی موارد مشکوک از طریق تب‌سنجی در بدو ورود به حوزه‌های امتحانات نهایی، ارائه ماسک به دانش‌آموزانی که ماسک ندارند،‌ تهویه مناسب محل برگزاری امتحانات و جلوگیری از تجمع دانش‌آموزان از ضروریات برگزاری موفق امتحانات حضوری است، مواردی که مشخص نیست چند درصد آنها عملیاتی خواهد شد.

البته در این میان نیز دغدغه‌هایی درباره اختصاص سرانه کافی به مدارس برای خرید تجهیزات مورد نیاز و ضدعفونی محیط بعد از برگزاری امتحانات مطرح است، مدارسی که به‌گفته برخی مدیران برای ضدعفونی از بسیج محل کمک خواسته‌اند و مشخص نیست که آیا این کار بعد از هر امتحان تکرار خواهد شد.

به هر حال امتحانات حضوری دانش‌آموزان در حال برگزاری است و در این میان پاشنه آشیل آن، نظارت بر نحوه اجرای پروتکل بهداشتی است؛ مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش تسنیم که اگر برخی مدارس موارد بهداشتی را رعایت نکنند، آیا این امکان وجود دارد که دانش‌آموزان بتوانند آن را گزارش دهند، گفت: "بله، دانش‌آموزان باید این موارد را به مناطق آموزش و پرورش و بازرسی وزارت آموزش و پرورش گزارش دهند"؛ و هم‌اکنون این پرسش مطرح است که؛ آیا در ایام امتحانات نهایی نظارت کافی بر حوزه‌های امتحانی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اعمال خواهد شد یا مسئولان منتظر می‌مانند تا گزارش شکایتی به آنها برسد و پس از آن برای نظارت اقدام کنند؟!